Treci la conținut Treci la subsol

7 noiembrie

7 noiembrie, 2024

Joi, 7 noiembrie 2024, Eclesiastul 11:1-10

În urma experienței lui de viață, regele Solomon, în versetul 9 face câteva recomandări tinerilor> ,,Bucură-te, tinere, în tinerețea ta, fii cu inima veselă cât ești tânăr, umblă pe căile alese de inima ta și plăcute ochilor tăi, dar să știi că, pentru toate acestea, te va chema Dumnezeu la judecată.” Ce poate înțelege un tânăr din această recomandare?

1. Tinere, ești o ființă liberă! ,,Bucură-te, tinere, în tinerețea ta, fii cu inima veselă cât ești tânăr, umblă pe căile alese de inima ta și plăcute ochilor tăi.” (vers. 9a) Orice tânăr are libertatea să aleagă ce dorește, să aleagă între bine și rău, între stânga și dreapta.

Această libertate deplină presupune un risc deplin.

a)     Libertatea bucuriei – între libertate și bucurie este ascunsă o tensiune, deoarece libertatea fără limită ar putea produce suferință.

b)    Veselia inimii – inima reprezintă emoția nu rațiunea, însă o astfel de veselie s-ar putea să nu se termine cu veselie.

c)     Alegerea căilor – având posibilitatea alegerii, în mod obișnuit, un tânăr va alege ce este mai ușor, ce este mai frumos, ce este mai tentant, ce este mai rar întâlnit, ce este mai interesant mai impresionant. Dacă facem media, coeficientul de risc este înspăimântător de ridicat!

d)    Plăcerea ochilor – vederea este unul dintre cele șase simțuri, și cel mai important dintre ele. Ispita și atracția pe care le comportă vederea, creează reacții și consecințe diverse.

2. Tinere, ești o ființă responsabilă! ,,…dar să știi că, pentru toate acestea, te va chema Dumnezeu la judecată.” (vers. 9b) Orice tânăr care are libertatea să aleagă va deveni responsabil de calitatea alegerii făcute.

Uneori tinerii au impresia că pot avea libertatea să aleagă ce doresc fără să devină responsabili de calitatea alegerii pe care au făcut-o. Solomon precizează, atenționează și în egală măsură avertizează: ,,…dar să știi…” 

Aici se întâlnesc măreția libertății de a alege cu îngrozitoarea responsabilitate a consecințelor alegerii:

a)     Libertatea bucuriei – bucură-te de libertate deplină, însă ai grijă ca această libertate are două capete, unul bun și altul rău.

b)    Veselia inimii – veselia inimii este asemenea unui nisip mișcător care îți oferă totul însă nu poți fi sigur de nimic.

c)     Alegerea căilor – orice cale duce spre undeva și când alegi calea alegi de fapt și destinația unde conduce calea.

d)    Plăcerea ochilor – ,,După cum Locuința morților și adâncul nu se pot sătura, tot așa nici ochii omului nu se pot sătura.” (Proverbe 27:20)

Asocierea spune totul, nu mai este necesară explicația: ,,Un om este singur-singurel, n-are nici fiu, nici frate, și totuși munca lui n-are sfârșit, ochii nu i se satură niciodată de bogății și nu se gândește: „Pentru cine muncesc eu și-mi lipsesc sufletul de plăceri?” Și aceasta este o deșertăciune și un lucru rău.” (Eclesiastul 4:8)

Ușurătatea și inconștiența privirilor sunt insinuate: ,,Le scapără ochii de preacurvie și nu se satură de păcătuit. Momesc sufletele nestatornice, au inima deprinsă la lăcomie, sunt niște blestemați!” (2 Petru 2:14)

Teoria cauzalității se referă la conceptul de relații cauză-efect. Caracteristicile principale care identifică o astfel de relație cauzatoare face ca evenimentul A (cauza) să fie motivul pentru evenimentul cauzat, evenimentul B (efectul).

A deveni adult presupune să ai dreptul deplin să alegi. Singura chestiune care intervine între copilărie și tinerețe este faptul că în copilărie sunt responsabili părinții, însă în tinerețe este responsabil tânărul care a ales.

Să ne rugăm pentru tineri care, de fapt, sunt niște ,,copii bătrâni”, adică segmentul de tranziție dintre starea și vârsta de copil și cea de bătrân. Să ne rugăm pentru tineri, să ne rugăm pentru discernământ, echilibru, înțelepciune și responsabilitate.

Pastor Luigi Mițoi

 

Thursday, November 7, 2024 – Ecclesiastes 11:1-10

In light of his life experience, King Solomon offers some advice to young people in verse 9: “Rejoice, young man, while you are young, and let your heart give you joy in the days of your youth. Follow the ways of your heart and whatever your eyes see, but know that for all these things God will bring you into judgment.” What can a young person understand from this advice?

1.     Young person, you are a free being! “Rejoice, young man, while you are young, and let your heart give you joy in the days of your youth. Follow the ways of your heart and whatever your eyes see.” (verse 9a) Every young person has the freedom to choose what they desire, to choose between good and evil, left and right.

However, this complete freedom implies a complete risk.

a)     The freedom of joy – between freedom and joy, there is a hidden tension, as unlimited freedom could lead to suffering.

b)    The joy of the heart – the heart represents emotion, not reason, but such joy may not end in joy.

c)     The choice of paths – having the possibility of choice, a young person will usually choose what is easier, more beautiful, more tempting, rarer, more interesting, more impressive. On average, the risk factor is frighteningly high!

d)    The pleasure of the eyes – sight is one of the six senses, and the most important of them. The temptation and attraction that sight entails create diverse reactions and consequences.

 

2.     Young person, you are a responsible being! “…but know that for all these things God will bring you into judgment.” (verse 9b) Every young person who has the freedom to choose will become responsible for the quality of the choice made.

Sometimes young people feel that they can have the freedom to choose what they want without becoming responsible for the quality of their choice. Solomon specifies, warns, and equally cautions: “…but know…”

Here, the greatness of the freedom to choose meets the dreadful responsibility of the consequences of the choice:

a)     The freedom of joy – enjoy full freedom, but be aware that this freedom has two ends, one good and one bad.

b)    The joy of the heart – the joy of the heart is like quicksand that offers you everything, yet you can’t be certain of anything.

c)     The choice of paths – every path leads somewhere, and when you choose the path, you also choose the destination to which it leads.

d)    The pleasure of the eyes – “Death and Destruction are never satisfied, and neither are human eyes.” (Proverbs 27:20)

The association says it all; no further explanation is needed: “There was a man all alone; he had neither son nor brother. There was no end to his toil, yet his eyes were not content with his wealth. 'For whom am I toiling,' he asked, 'and why am I depriving myself of enjoyment?' This too is meaningless—a miserable business!” (Ecclesiastes 4:8)

The lightness and unconsciousness of looks are suggested: “With eyes full of adultery, they never stop sinning; they seduce the unstable; they are experts in greed—an accursed brood!” (2 Peter 2:14)

The theory of causality refers to the concept of cause-effect relationships. The main characteristics identifying such a causal relationship make event A (the cause) the reason for the caused event, event B (the effect).

Becoming an adult means having the full right to choose. The only matter that intervenes between childhood and youth is the fact that, in childhood, the parents are responsible, but in youth, the young person who has chosen is responsible.

Let us pray for young people who, in fact, are “old children,” a transitional segment between the state and age of childhood and old age. Let us pray for young people; let us pray for discernment, balance, wisdom, and responsibility.