5 ianuarie
5 ianuarie
Duminică, 5 ianuarie 2025, Isaia 49:1-26
În secțiunea pe care tocmai am încheiat-o (capitolele 40-48), regele Cir a fost prezentat ca un instrument de care s-a folosit Dumnezeu pentru restaurarea evreilor din robia babiloniană. În contextul acestei robii, este anticipată ridicarea Mântuitorului din Israel ca și Rob al lui Dumnezeu.
Următoarea secțiune (capitolele 49-57) arată harul, planul și dragostea lui Dumnezeu pentru creație, pentru Israel și pentru Neamuri. Această secțiune arată salvarea pregătită de Dumnezeu prin Robul care suferă.
Robul Domnului este prezentat mai întâi în suferință (capitolele 49-53). El va răscumpăra omenirea prin suferințele Sale. Apoi, este prezentat în triumf (capitolele 54-57).
În capitolul 49, Robul Domnului este prezentat ca Prințul Păcii: „El zice: Este prea puțin lucru să fii Robul Meu ca să ridici semințiile lui Iacov și să aduci înapoi rămășițele lui Israel. De aceea, te pun să fii Lumina neamurilor, ca să duci mântuirea până la marginile pământului.” (Isaia 49:6)
Robul Domnului Se adresează națiunilor pământului care nu-L cunosc pe Dumnezeul lui Israel. Acestea sunt „popoare depărtate” pe care doar „Robul” le poate aduce aproape (Efeseni 2:11-22). El a împlinit promisiunea făcută de Dumnezeu iudeilor, iar harul lui Dumnezeu s-a extins până la neamuri (Rom. 15:8-12).
Robul Domnului este Cel care aduce lumină în întuneric (49:1-3), libertate celor captivi (49:8-13) și dragoste împletită cu speranță pentru cei disperați (49:14-50:3). Mesia este pus să fie Mântuitorul întregii omeniri, nu doar al evreilor, ci și al Neamurilor (49:1-6). Mesia este trimis de Dumnezeu să fie Lumina Neamurilor (49:7-8, 9-13). Fiind Răscumpărătorul, nu Își va uita poporul, chiar dacă Israel poate gândi, uneori, așa (49:14-17, 18-25).
În cartea Isaia, Robul Domnului este când Israel, când Mesia. În 49:3, este evident că Isaia se referă la națiune: „Israele, Tu ești Robul Meu…” În alte locuri, însă, Robul Domnului este Domnul Isus: „Și, acum, Domnul vorbește, El, care M-a întocmit din pântecele mamei ca să fiu Robul Lui, ca să aduc înapoi la El pe Iacov și pe Israel, care este încă împrăștiat; căci Eu sunt prețuit înaintea Domnului, și Dumnezeul Meu este tăria Mea.” (49:5)
Israel, ca rob al Domnului, a eșuat, drept pentru care Dumnezeu ne vorbește de Robul Său, de Mântuitorul: „Când era tânăr Israel, îl iubeam și am chemat pe fiul Meu din Egipt.” (Osea 11:1)
„Acolo a rămas până la moartea lui Irod, ca să se împlinească ce fusese vestit de Domnul prin prorocul care zice: «Am chemat pe Fiul Meu din Egipt.” (Matei 2:15).
Domnul Isus a venit cu misiunea de a aduce vestea bună a salvării păcătoșilor, care astfel pot începe o viață nouă prin El: „…Te pun să fii lumina neamurilor…” (49:6). Aceasta este dragostea lui Dumnezeu! Acesta este planul lui Dumnezeu! Acesta este Mielul lui Dumnezeu. Să credem în El, să-L primim în inimă pe El, să-L urmăm pe El!
Pastor Luigi Mițoi
Sunday, January 5, 2025, Isaiah 49:1-26
In the section we just concluded (chapters 40-48), King Cyrus was presented as an instrument used by God for the restoration of the Jews from Babylonian captivity. In the context of this captivity, the rise of the Savior from Israel as the Servant of God is anticipated.
The next section (chapters 49-57) highlights God’s grace, plan, and love for creation, for Israel, and for the Gentiles. This section showcases the salvation God prepared through the Suffering Servant.
The Servant of the Lord is first presented in suffering (chapters 49-53). He will redeem humanity through His sufferings. Then, He is presented in triumph (chapters 54-57).
In chapter 49, the Servant of the Lord is introduced as the Prince of Peace: “He says: ‘It is too small a thing for you to be my servant to restore the tribes of Jacob and bring back those of Israel I have kept. I will also make you a light for the Gentiles, that my salvation may reach to the ends of the earth.’” (Isaiah 49:6)
The Servant of the Lord addresses the nations of the earth who do not know the God of Israel. These are “distant peoples” whom only the “Servant” can bring near (Ephesians 2:11-22). He fulfilled the promise made by God to the Jews, and God’s grace extended to the Gentiles (Romans 15:8-12).
The Servant of the Lord is the one who brings light into the darkness (49:1-3), freedom to the captives (49:8-13), and love intertwined with hope for the despairing (49:14-50:3). The Messiah is appointed to be the Savior of all humanity, not just of the Jews but also of the Gentiles (49:1-6). The Messiah is sent by God to be the Light for the Gentiles (49:7-8, 9-13). As the Redeemer, He will not forget His people, even if Israel might think so at times (49:14-17, 18-25).
In the book of Isaiah, the Servant of the Lord is sometimes Israel and sometimes the Messiah. In 49:3, it is clear that Isaiah refers to the nation: “Israel, you are my servant…” In other places, however, the Servant of the Lord is the Lord Jesus: “And now the Lord says—He who formed me in the womb to be his servant to bring Jacob back to him and gather Israel to himself, for I am honored in the eyes of the Lord and my God has been my strength.” (49:5)
Israel, as the servant of the Lord, failed, which is why God tells us about His Servant, the Savior: “When Israel was a child, I loved him, and out of Egypt I called my son.” (Hosea 11:1)
“Where he stayed until the death of Herod. And so was fulfilled what the Lord had said through the prophet: ‘Out of Egypt I called my son.’” (Matthew 2:15)
The Lord Jesus came with the mission to bring the good news of salvation to sinners, who can thus begin a new life through Him: “…I will also make you a light for the Gentiles…” (49:6).
This is God’s love! This is God’s plan! This is the Lamb of God. Let us believe in Him, receive Him into our hearts, and follow Him!