Treci la conținut Treci la subsol

28 august

28 august, 2024

Miercuri, 28 august 2024, Psalm 122:1-9

Cei cincisprezece psalmi ,,ai treptelor” explică pelerinajul, ,,urcușul, suișul pe trepte” la Casa Domnului din Ierusalim în timpul marilor sărbători religioase anuale: Paștele, Rusaliile și Sărbătoarea Corturilor. Un astfel de pelerinaj era anevoios din cauza distanței și timpului: distanțele erau lungi și oamenii călătoreau pe jos, iar cei mai mulți din ei lucrau pământul sau erau crescători de animale și nu puteau lipsi mult timp de acasă.

Călătoria și șederea în Casa Domnului este surprinsă în verbele folosite de David în acest psalm:

1.     Mergem la Casa Domnului – ,,Mă bucur când mi se zice: „Haidem la Casa Domnului!” (vers. 1)

2.     Ne oprim în casa Domnului: ,,Picioarele mi se opresc în porţile tale, Ierusalime!” (vers. 2)

3.     Suntem în unitate la Casa Domnului: ,,Ierusalime, tu eşti zidit ca o cetate făcută dintr-o bucată!” (vers. 3)

4.     La Casa Domnului credincioșii fac câteva lucruri specifice care se constituie într-o dinamică spirituală:

a)     cântă: ,,ca să laude numele Domnului (vers. 4c)

b)    își mărturisesc păcatele: ,,Căci acolo sunt scaunele de domnie pentru judecată…” (vers. 5)

c)     se roagă: ,,Rugaţi-vă pentru pacea Ierusalimului!” (vers. 6)

5. În Casa Domnului totul se face după Legea Domnului,,Acolo se suie seminţiile, seminţiile Domnului, după legea lui Israel.” (vers. 4b)

2.     Atmosfera din Casa Domnului este caracterizată de următoarele elemente:

a)     bucurie: ,,Mă bucur când mi se zice: „Haidem la Casa Domnului!” (vers. 1)

b)    odihnă: ,,Cei ce te iubesc să se bucure de odihnă (vers. 6b)

c)     pace: ,,Pacea să fie între zidurile tale” (vers. 7a)

d)    liniște: ,,şi liniştea, în casele tale domneşti!” (vers. 7b)

3.     Prietenie,,Din pricina Casei Domnului Dumnezeului nostru, fac urări pentru fericirea ta.” (vers. 9)

Este interesant să surprindem aparentul conflict dintre versetul 1 (,,bucuria) și 5 (,,judecata): ,,Mă bucur când mi se zice” (vers. 1) – ,,Căci acolo sunt scaunele de domnie pentru judecată (vers. 5a). Adevărul este că doar acolo unde se face judecata există dreptate și, în consecință, bucurie. Absența judecății, a dreptății produce compromis, nepotism și favoritism. Întotdeauna judecata apără dreptatea și totul se termină cu bucurie.

Tema principală a acestui psalm este interesul pentru Casa Domnului. Toți credincioșii vor să se închine într-o Casă a Domnului unde sunt prezente: bucuria, pacea, liniștea, odihna, prietenia, încurajările… Adevărul este că atitudinea și copmportamentul credincioșilor din Casa Domnului produc bucurie sau întristare, pace sau conflict, liniște sau deranj, odihnă sau tensiune, prietenie sau ostilitate, încurajare sau descurajare, supărare și rănire sufletească.

În rugăciunea care urmează să ne întrebăm: Cum mă comport eu în Casa Domnului? Să ne amintim că ,,omul moare o singură dată și apoi vine judecata” (Evrei 9:27). ,,Păzeşte-ţi piciorul când intri în Casa lui Dumnezeu şi apropie-te mai bine să asculţi, decât să aduci jertfa nebunilor, căci ei nu ştiu că fac rău cu aceasta. Nu te grăbi să deschizi gura şi să nu-ţi rostească inima cuvinte pripite înaintea lui Dumnezeu, căci Dumnezeu este în cer, şi tu, pe pământ; de aceea să nu spui vorbe multe. Căci, dacă visele se nasc din mulţimea grijilor, prostia nebunului se cunoaşte din mulţimea cuvintelor.” (Eclesiatul 5:1-3)

 

Pastor Luigi Mițoi

 

 

Wednesday, August 28, 2024, Psalm 122:1-9

The fifteen “Psalms of Ascent” describe the pilgrimage, the “ascending, the stepping up” to the House of the Lord in Jerusalem during the major annual religious festivals: Passover, Pentecost, and the Feast of Tabernacles. Such a pilgrimage was arduous due to the distance and time involved: the distances were long, and people traveled on foot. Most of them were farmers or shepherds and could not afford to be away from home for long.

The journey and stay in the House of the Lord are captured in the verbs used by David in this psalm:

1.     We go to the House of the Lord: “I rejoiced with those who said to me, 'Let us go to the house of the Lord.'” (verse 1)

2.     We stand in the house of the Lord: “Our feet are standing in your gates, Jerusalem.” (verse 2)

3.     We are united in the House of the Lord: “Jerusalem is built like a city that is closely compacted together.” (verse 3)

4.     In the House of the Lord, believers engage in specific activities that form a spiritual dynamic:

e)     They sing: “to praise the name of the Lord.” (verse 4c)

f)     They confess their sins: “There stand the thrones for judgment…” (verse 5)

g)    They pray: “Pray for the peace of Jerusalem.” (verse 6)

5.     In the House of the Lord, everything is done according to the Law of the Lord: “There the tribes go up, the tribes of the Lord, to praise the name of the Lord according to the statute given to Israel.” (verse 4b)

6.     The atmosphere in the House of the Lord is characterized by the following elements:

a)     Joy: “I rejoiced with those who said to me, 'Let us go to the house of the Lord.'” (verse 1)

b)    Rest: “May those who love you be secure.” (verse 6b)

c)     Peace: “May there be peace within your walls.” (verse 7a)

d)    Quietness: “and security within your citadels.” (verse 7b)

7.     Friendship: “For the sake of the house of the Lord our God, I will seek your prosperity.” (verse 9)

It is interesting to note the apparent conflict between verse 1 (“joy“) and verse 5 (“judgment“): “I rejoiced with those who said” (verse 1) – “There stand the thrones for judgment” (verse 5a). The truth is that only where judgment is rendered is there justice, and consequently, joy. The absence of judgment, of justice, leads to compromise, nepotism, and favoritism. Judgment always upholds justice, and everything ends in joy.

The main theme of this psalm is the concern for the House of the Lord. All believers want to worship in a House of the Lord where joy, peace, quietness, rest, friendship, and encouragement are present. The truth is that the attitude and behavior of believers in the House of the Lord produce either joy or sorrow, peace or conflict, quietness or disturbance, rest or tension, friendship or hostility, encouragement or discouragement, and emotional hurt or healing.

In the prayer that follows, let us ask ourselves: How do I behave in the House of the Lord? Let us remember that “people are destined to die once, and after that to face judgment” (Hebrews 9:27). “Guard your steps when you go to the house of God. Go near to listen rather than to offer the sacrifice of fools, who do not know that they do wrong. Do not be quick with your mouth, do not be hasty in your heart to utter anything before God. God is in heaven and you are on earth, so let your words be few. A dream comes when there are many cares, and many words mark the speech of a fool.” (Ecclesiastes 5:1-3)