Treci la conținut Treci la subsol

25 august

25 august, 2024

Duminică, 25 august 2024, Psalm 119:1-176

Psalmul 119 este un imn dedicat Legii lui Dumnezeu, exprimând dragostea omului credincios față de Creator și față de sfintele Sale principii. Întreaga învățătură a psalmului se concentrează pe două lucruri:

  1. Cuvântul lui Dumnezeu, Legea: „Descoperirea cuvintelor Tale dă lumină, dă pricepere celor fără răutate” (vers. 130); „Prin poruncile Tale mă fac mai priceput” (vers. 104).
  1. Sfințenia, trăirea în neprihănire: ,,Ferice de cei fără prihană în calea lor, care umblă întotdeauna după Legea Domnului! Ferice de cei ce păzesc poruncile Lui, care-L caută din toată inima lor, care nu săvârșesc nicio nelegiuire și umblă în căile Lui!” (vers. 1-3).

Pentru a evita monotonia, pentru termenul „Lege”, psalmistul folosește o diversitate de sinonime: „porunci”, „învățături”, „orânduiri”, „hotărâri”, „cuvânt”, „judecată”, „îndreptar”, „povață”, „desfătare”, „căi”:

1.     Lege (torah) – este folosit de 25 de ori în psalm și se referă la reguli divine, directive și instrucțiuni.

2.     Mărturii (edah) – este întâlnit de 22 de ori cu sensul de ordin al lui Dumnezeu, expresie a voii lui Dumnezeu.

3.     Orânduiri (huqqim) – apare de 21 de ori și înseamnă lucruri gravate, înscrise.

4.     Precepte (piqqudim) – apare de 21 de ori cu sensul de ordin sau instrucțiune.

5.     Porunci (miswah) – este întâlnit de 21 de ori cu sensul de poruncă precisă, absolută, cerințe stabilite.

6.     Judecățile (mishpat) – apare de 19 ori cu sensul de decizie juridică cu caracter obligatoriu, principii instituite de Dumnezeu, în baza cărora El acționează fără greșeală.

7.     Cuvântul (dabar) – apare de 20 de ori cu referire la revelația lui Dumnezeu, descoperirea gândurilor lui Dumnezeu.

Poruncile reprezintă standardul voii lui Dumnezeu și trasează limitele de ascultare și sfințenie a oamenilor credincioși:

       „Te caut din toată inima mea” (vers. 10)

       „Strâng Cuvântul Tău în inima mea” (vers. 11)

       „Mă gândesc adânc la poruncile Tale și cărările Tale le am sub ochi” (vers. 15)

       „Mă desfătez în orânduirile Tale” (vers. 16)

       „Totdeauna mi se topește sufletul de dor după legile Tale” (vers. 20)

       „Povățuiește-mă pe calea poruncilor Tale, căci îmi place de ea” (vers. 35)

       „Mă desfătez în poruncile Tale, căci le iubesc” (vers. 47)

       „Eu mă desfătez în Legea Ta” (vers. 70)

       „Legea Ta este desfătarea mea” (vers. 77)

       „Cât de mult iubesc Legea Ta! Toată ziua mă gândesc la ea” (vers. 97)

       „Ce dulci sunt cuvintele Tale pentru cerul gurii mele!” (vers. 103)

       „Învățăturile Tale sunt moștenirea mea de veci, căci ele sunt bucuria inimii mele” (vers. 111)

       „Eu iubesc poruncile tale mai mult decât aurul, da, mai mult decât aurul curat” (vers. 127)

       „Deschid gura și oftez, căci sunt lacom după poruncile Tale” (vers. 131)

       „Necazul și strâmtorarea mă ajung, dar poruncile Tale sunt desfătarea mea” (vers. 143)

       „Mă bucur de Cuvântul Tău ca cel ce găsește o mare pradă” (vers. 162)

       „Sufletul meu ține învățăturile Tale și le iubesc mult de tot” (vers. 167)

În acest psalm, Legea lui Dumnezeu este prezentată ca fiind veșnică, nicidecum perfectibilă și în schimbare, după cum Dumnezeu nu este perfectibil și nici schimbător: „Temelia Cuvântului Tău este adevărul, și toate legile Tale cele drepte sunt veșnice” (vers. 160).

Cristos a spus: ,,Să nu credeți că am venit să stric Legea sau Proorocii; am venit nu să stric, ci să împlinesc.” (Matei 5:17) Apostolul Ioan ne-a învățat spunând: ,,Cine zice că rămâne în El trebuie să trăiască și el cum a trăit Isus” (1 Ioan 2:6).

Cuvântul lui Dumnezeu Îl reprezintă pe Dumnezeu. Richard Wurmbrand spunea: ,,Nimeni nu-L iubește cu adevărat pe Dumnezeu dacă iubește lucrurile interzise de Dumnezeu.”

Pastor Luigi Mițoi

 

Sunday, August 25, 2024, Psalm 119:1-176

Psalm 119 is a hymn dedicated to God’s Law, expressing the faithful man's love for the Creator and His holy principles. The entire teaching of the psalm focuses on two things:

1.     The Word of God, the Law: “The unfolding of your words gives light; it gives understanding to the simple” (verse 130); “I gain understanding from your precepts” (verse 104).

2.     Holiness, living in righteousness: “Blessed are those whose ways are blameless, who walk according to the law of the Lord. Blessed are those who keep his statutes and seek him with all their heart—they do no wrong but follow his ways” (verses 1-3).

To avoid monotony, the psalmist uses a variety of synonyms for the term “Law“: “commands,” “statutes,” “decrees,” “precepts,” “word,” “judgment,” “ordinance,” “guidance,” “delight,” “ways“:

1.     Law (torah) – used 25 times in the psalm and refers to divine rules, directives, and instructions.

2.     Testimonies (edah) – encountered 22 times with the meaning of a divine order, an expression of God's will.

3.     Decrees (huqqim) – appears 21 times and means engraved, inscribed things.

4.     Precepts (piqqudim) – appears 21 times with the meaning of an order or instruction.

5.     Commands (miswah) – encountered 21 times with the meaning of a precise, absolute command, established requirements.

6.     Judgments (mishpat) – appears 19 times with the meaning of a binding legal decision, principles instituted by God, based on which He acts without error.

7.     Word (dabar) – appears 20 times referring to God's revelation, the discovery of God's thoughts.

The commands represent the standard of God's will and set the limits of obedience and holiness for the faithful:

  • I seek you with all my heart” (verse 10)
  • I have hidden your word in my heart” (verse 11)
  • I meditate on your precepts and consider your ways” (verse 15)
  • I delight in your decrees” (verse 16)
  • My soul is consumed with longing for your laws at all times” (verse 20)
  • Direct me in the path of your commands, for there I find delight” (verse 35)
  • I delight in your commands because I love them” (verse 47)
  • I delight in your law” (verse 70)
  • Your law is my delight” (verse 77)
  • Oh, how I love your law! I meditate on it all day long” (verse 97)
  • How sweet are your words to my taste, sweeter than honey to my mouth!” (verse 103)
  • Your statutes are my heritage forever; they are the joy of my heart” (verse 111)
  • I love your commands more than gold, more than pure gold” (verse 127)
  • I open my mouth and pant, longing for your commands” (verse 131)
  • Trouble and distress have come upon me, but your commands are my delight” (verse 143)
  • I rejoice in your promise like one who finds great spoil” (verse 162)
  • I obey your statutes, for I love them greatly” (verse 167)

In this psalm, God's Law is presented as eternal, not at all perfectible or changeable, just as God is not perfectible or changeable: “All your words are true; all your righteous laws are eternal” (verse 160).

Christ said: “Do not think that I have come to abolish the Law or the Prophets; I have not come to abolish them but to fulfill them” (Matthew 5:17). The Apostle John taught us by saying: “Whoever claims to live in him must live as Jesus did” (1 John 2:6).

The Word of God represents God. Richard Wurmbrand said: “No one truly loves God if they love the things forbidden by God.”