Treci la conținut Treci la subsol

16 iulie

16 iulie, 2024

 

Marți, 16 iulie 2024, Psalmul 80:1-19

 

Asaf a scris unsprezece psalmi, 50, 73-82. Psalmul 79 a fost scris pentru sărbătoarea Paștelor, psalmul 80 pentru sărbătoarea Corturilor.

 

Psalmul este împărțit în trei părți de prezența unui refren care se repetă în versetele 3, 7 și 19.

Ridică-ne, Dumnezeule, fă să strălucească Fața Ta și vom fi scăpați!”

Repetarea acestui refren îl transformă în ideea de bază a psalmului.

 

1.     Prima parte a psalmului, versetele 1-2, este o invocare a prezenței divine.

Ia aminte, Păstorul lui Israel, Tu, care povățuiești pe Iosif ca pe o turmă! Arată-Te în strălucirea Ta, Tu, care șezi pe heruvimi! Trezește-Ți puterea, înaintea lui Efraim, Beniamin și Manase, și vino în ajutorul nostru!” În această secțiune, Domnul este prezentat ca Păstorul.

 

2.     A doua parte, versetele 4-6, îl imploră pe Dumnezeu să le asculte rugăciunile.

Doamne, Dumnezeul oștirilor, până când Te vei mânia, cu toată rugăciunea poporului Tău? Îi hrănești cu o pâine de lacrimi și-i adăpi cu lacrimi din plin. Ne faci să fim mărul de ceartă al vecinilor noștri și vrăjmașii noștri râd de noi între ei.” În această a doua secțiune, Dumnezeu este prezentat ca Domnul.

 

3.     În a treia parte, versetele 8-18, este prezentată pilda viei aduse din Egipt. În Biblie întâlnim trei simboluri ale poporului evreu: vița, smochinul și măslinul.

a.     Vița reprezintă Israelul de la ieșirea din Egipt până la prima venire a Domnului.

b.     Smochinul reprezintă perioada dispensației Bisericii, perioada dintre venirea și revenirea Domnului.

c.     Măslinul reprezintă perioada viitoare, când Domnul Își vaașeza Împărăția milenară pe pământ.

 

În această a treia secțiune, psalmistul plânge vița de vie pe care Dumnezeu a plantat o și a făcut rod. Apoi vița a început să facăstrugurii amari ai neascultării, idolatriei și infidelității. AtunciDumnezeu a expus-o să fie prădată și arsă.

Tu ai adus o vie din Egipt, ai izgonit neamuri și ai sădit-o. Ai făcut loc înaintea ei: și ea a dat rădăcini și a umplut țara. … Pentru ce i-ai rupt gardul acum de-o jefuiesc toți trecătorii? … Mâna Ta să fie peste omul dreptei Tale, peste fiul omului pe care Ți l-ai ales! Și atunci nu ne vom mai depărta de Tine. Înviorează-ne iarăși și vom chema Numele Tău!” (vers. 8-9; 12, 16; 17-17).

 

În prezența propriilor ruine, Israelul își recunoaște păcatulneascultării și lipsei de loialitate, se întoarce la Dumnezeu șipromite ascultare deplină.

Iată, dar, un nou început! “Ridică-ne, Dumnezeule, fă să strălucească Fața Ta și vom fi scăpați!” (vers. 3, 7, 19).

 

Stăm în fața lui Dumnezeu împreună și ne vom ruga pentru un nou început. Pentru o resetare care să ne aprindă din nou pentru Dumnezeu. O viță care va rodi din nou și rodul îi va fi bogat!

 

Pastor Luigi Mițoi

 

 

Tuesday, July 16, 2024 – Psalm 80:1-19

Asaph wrote eleven psalms, 50, 73-82. Psalm 79 was written for the Passover celebration, and Psalm 80 for the Feast of Tabernacles.

The psalm is divided into three parts by the presence of a refrain that is repeated in verses 3, 7, and 19. “Restore us, O God; make Your face shine on us, that we may be saved!” The repetition of this refrain turns it into the central theme of the psalm.

  1. The first part of the psalm, verses 1-2, is an invocation of the divine presence.Hear us, Shepherd of Israel, You who lead Joseph like a flock. You who sit enthroned between the cherubim, shine forth before Ephraim, Benjamin, and Manasseh. Awaken Your might; come and save us!” In this section, the Lord is presented as the Shepherd.
  2. The second part, verses 4-6, implores God to listen to their prayers. “How long, Lord God Almighty, will Your anger smolder against the prayers of Your people? You have fed them with the bread of tears; You have made them drink tears by the bowlful. You have made us an object of derision to our neighbors, and our enemies mock us.” In this second section, God is presented as the Lord.
  3. In the third part, verses 8-18, the parable of the vine brought out of Egypt is presented. In the Bible, we encounter three symbols of the Jewish people: the vine, the fig tree, and the olive tree.

a.     The vine represents Israel from the exodus from Egypt to the first coming of the Lord.

b.     The fig tree represents the period of the Church's dispensation, the period between the first and second coming of the Lord.

c.     The olive tree represents the future period when the Lord will establish His millennial kingdom on earth.

In this third section, the psalmist laments the vine that God planted and made fruitful. Then the vine began to produce the bitter grapes of disobedience, idolatry, and infidelity. Consequently, God exposed it to be plundered and burned. “You transplanted a vine from Egypt; You drove out the nations and planted it. You cleared the ground for it, and it took root and filled the land. … Why have You broken down its walls so that all who pass by pick its grapes? … Let Your hand rest on the man at Your right hand, the son of man You have raised up for Yourself. Then we will not turn away from You; revive us, and we will call on Your name.” (verses 8-9; 12, 16; 17-18).

In the presence of their own ruins, Israel acknowledges its sin of disobedience and lack of loyalty, returns to God, and promises complete obedience. Here, then, is a new beginning! “Restore us, O God; make Your face shine on us, that we may be saved!” (verses 3, 7, 19).

We stand before God together and pray for a new beginning. For a reset that will rekindle our passion for God. A vine that will bear fruit again, and its fruit will be abundant!