Treci la conținut Treci la subsol

25 septembrie

25 septembrie, 2024

Miercuri, 25 septembrie 2024, Psalm 149:1-9

Psalmul 149 este cel de-al patrulea „psalm aleluia” din grupul de cinci. Psalmistul a invitat Israelul să cânte laudele Domnului care îi protejează pe oamenii blânzi. Psalmul surprinde lupta dintre bine și rău, luptă care a început în cer și se va încheia la sfârșitul timpului.

Structura psalmului este împărțită în trei secțiuni.

1. Diversitatea laudei (1-3). ,,Lăudaţi pe Domnul! Cântaţi Domnului o cântare nouă, cântaţi laudele Lui în adunarea credincioşilor Lui! Să se bucure Israel de Cel ce l-a făcut, să se veselească fiii Sionului de Împăratul lor! Să laude Numele Lui cu jocuri, să-L laude cu toba şi cu harpa!”

O bucurie cerească:

               ,,lăudaţi pe Domnul”

               ,,cântaţi Domnului”

               ,,să se bucure Israel”

               ,,să se veselească fiii Sionului”

               ,,să laude Numele Lui cu jocuri, să-L laude cu toba şi cu harpa”

2. Motivul laudei (4-5): ,,Căci Domnul are plăcere de poporul Său şi slăveşte pe cei nenorociţi mântuindu-i. Să salte de bucurie credincioşii Lui îmbrăcaţi în slavă, să scoată strigăte de bucurie în aşternutul lor!”

Psalmistul prezinta câteva motive:

               ,,Domnul are plăcere de poporul Său”

               ,,slăveşte pe cei nenorociţi mântuindu-i”

3. Laudele în gură, sabia în mână (vers. 6-9): ,,Laudele lui Dumnezeu să fie în gura lor şi sabia cu două tăişuri, în mâna lor, ca să facă răzbunare asupra neamurilor şi să pedepsească popoarele; să lege pe împăraţii lor cu lanţuri şi pe mai-marii lor cu obezi de fier, ca să aducă la îndeplinire împotriva lor judecata scrisă! Aceasta este o cinste pentru toţi credincioşii Lui. Lăudaţi pe Domnul!”

Este greu să înțelegem la ce s-a gândit psalmistul atunci când a scris versetul 6: ,,Laudele lui Dumnezeu să fie în gura lor şi sabia cu două tăişuri.” Există cel puțin un moment în VT care poate fi asociat cu ideea din acest verset: ,,M-am uitat şi, sculându-mă, am zis mai-marilor, dregătorilor şi celuilalt popor: „Nu vă temeţi de ei! Aduceţi-vă aminte de Domnul cel mare şi înfricoşat şi luptaţi pentru fraţii voştri, pentru fiii voştri şi fetele voastre, pentru nevestele voastre şi pentru casele voastre! Din ziua aceea, jumătate din oamenii mei lucrau, iar cealaltă jumătate era înarmată cu suliţe, cu scuturi, cu arcuri şi cu platoşe. Căpeteniile erau înapoia întregii case a lui Iuda. Cei ce zideau zidul şi cei ce duceau sau încărcau poverile cu o mână lucrau, iar cu alta ţineau arma. Fiecare din ei, când lucra, îşi avea sabia încinsă la mijloc. Cel ce suna din trâmbiţă stătea lângă mine.” (Neemia 4:14, 16-18)

Pavel reia această idee a luptei, însă o așază într-un context specific NT: ,,Pe deasupra tuturor acestora, luaţi scutul credinţei cu care veţi putea stinge toate săgeţile arzătoare ale celui rău… Luaţi şi coiful mântuirii şi sabia Duhului, care este Cuvântul lui Dumnezeu. Faceţi în toată vremea, prin Duhul, tot felul de rugăciuni şi cereri. Vegheaţi la aceasta cu toată stăruinţa şi rugăciune pentru toţi sfinţii.” (Efeseni 6:16-18)

Cuvintele lui Petru se așază bine în acest context: ,,Deci, fiindcă toate aceste lucruri au să se strice, ce fel de oameni ar trebui să fiţi voi, printr-o purtare sfântă şi evlavioasă, aşteptând şi grăbind venirea zilei lui Dumnezeu, în care cerurile aprinse vor pieri şi trupurile cereşti se vor topi de căldura focului? Dar noi, după făgăduinţa Lui, aşteptăm ceruri noi şi un pământ nou, în care va locui neprihănirea.” (2 Petru 3:11-13)

Să ne rugăm Domnului să ne ajute să devenim astfel de oameni, acum la finalul istoriei!

Pastor Luigi Mițoi

 

 

Wednesday, September 25, 2024 – Psalm 149:1-9

 

Psalm 149 is the fourth “hallelujah psalm” from a group of five. The psalmist invites Israel to sing praises to the Lord, who protects the humble. The psalm captures the struggle between good and evil, a conflict that began in heaven and will end at the conclusion of time.

 

The structure of the psalm is divided into three sections.

  1. The Diversity of Praise (1-3):
    Praise the Lord! Sing to the Lord a new song, His praise in the assembly of His faithful people! Let Israel rejoice in their Maker; let the people of Zion be glad in their King! Let them praise His name with dancing and make music to Him with timbrel and harp!”

A heavenly joy:

·       “praise the Lord”

·       “sing to the Lord”

·       “let Israel rejoice”

·       “let the people of Zion be glad”

·       “let them praise His name with dancing, and make music with timbrel and harp”

  1. The Reason for Praise (4-5):
    For the Lord takes delight in His people; He crowns the humble with victory. Let His faithful people rejoice in this honor and sing for joy on their beds.

The psalmist presents several reasons:

·       “The Lord takes delight in His people”

·       “He crowns the humble with victory”

  1. Praise in the Mouth, Sword in Hand (verses 6-9):
    May the praise of God be in their mouths and a double-edged sword in their hands, to inflict vengeance on the nations and punishment on the peoples, to bind their kings with fetters, their nobles with shackles of iron, to carry out the sentence written against them—this is the glory of all His faithful people. Praise the Lord!”

 

It is difficult to fully understand what the psalmist had in mind when writing verse 6: “May the praise of God be in their mouths and a double-edged sword in their hands.” At least one Old Testament moment may be associated with this idea: “After I looked things over, I stood up and said to the nobles, the officials, and the rest of the people, 'Don’t be afraid of them. Remember the Lord, who is great and awesome, and fight for your families, your sons and your daughters, your wives and your homes.' From that day on, half of my men did the work, while the other half were equipped with spears, shields, bows, and armor. The officers posted themselves behind all the people of Judah who were building the wall. Those who carried materials did their work with one hand and held a weapon in the other, and each of the builders wore his sword at his side as he worked. But the man who sounded the trumpet stayed with me.” (Nehemiah 4:14, 16-18)

 

Paul takes up this idea of battle but places it in a specific New Testament context: “In addition to all this, take up the shield of faith, with which you can extinguish all the flaming arrows of the evil one… Take the helmet of salvation and the sword of the Spirit, which is the word of God. And pray in the Spirit on all occasions with all kinds of prayers and requests. With this in mind, be alert and always keep on praying for all the Lord’s people.” (Ephesians 6:16-18)

 

Peter’s words fit well in this context: “Since everything will be destroyed in this way, what kind of people ought you to be? You ought to live holy and godly lives as you look forward to the day of God and speed its coming. That day will bring about the destruction of the heavens by fire, and the elements will melt in the heat. But in keeping with His promise we are looking forward to a new heaven and a new earth, where righteousness dwells.” (2 Peter 3:11-13)

 

Let us pray to the Lord to help us become such people now, at the end of history!