Treci la conținut Treci la subsol

12 august

12 august, 2024

Luni, 12 august 2024, Psalm 106:1-48

Psalmii 105 și 106 sunt psalmi pereche, deși ideilor lor principale sunt complementare. Dacă în psalmul 105 accentul cădea pe manifestarea dragostei și iertării divine, în psalmul 106 accentul cade pe infidelitatea israelienilor. Dumnezeu i-a pedepsit și psalmistul s-a rugat Domnului să-i elibereze din captivitate.

Mesajul psalmului pendulează între ideea infidelității omului și cea a iertării lui Dumnezeu. Perioada istorică la care face referire mesajul psalmului 106 începe cu eliberarea sclavilor evrei din Egipt, aproximativ anul 1554 î. Cr. și se încheie cu perioada Judecătorilor, aproximativ anul 1200 î. Cr.

Psalmul de față are trei părți:

1. Lăudarea îndurării lui Dumnezeu (vers. 1-5): ,,Lăudaţi pe Domnul! Lăudaţi pe Domnul, căci este bun, căci îndurarea Lui ţine în veci!” (vers. 1)

2. Mărturisirea păcatelor poporului (vers. 6-46): ,,Noi am păcătuit ca şi părinţii noştri, am săvârşit nelegiuirea, am făcut rău. Părinţii noştri în Egipt n-au luat aminte la minunile Tale, nu şi-au adus aminte de mulţimea îndurărilor Tale şi au fost neascultători la mare, la Marea Roşie.” (vers. 6-7) ,,Dar El le-a văzut strâmtorarea când le-a auzit strigătele. Şi-a adus aminte de legământul Său şi a avut milă de ei după bunătatea Lui cea mare: a stârnit pentru ei mila tuturor celor ce-i ţineau prinşi de război.” (vers. 44-46)

Spre finalul psalmului, după ce se trec în revistă toate căderile israelienilor, psalmistul este copleșit de manifestarea dragostei divine: „Dar El le-a văzut strâmtorarea, când le-a auzit strigătele. Și-a adus aminte de legământul Său și a avut milă de ei, după bunătatea Lui cea mare a stârnit pentru ei mila tuturor celor ce-i țineau prinși de război” (vers. 44-46). O mare și permanentă risipă de iertare și iubire…

Cât de slab și de păcătos este omul! Cât de bun și de iertător este Dumnezeu!

În fața acestor realități, una dintre întrebările care ne vin în minte este următoarea: De ce Dumnezeu i-a acordat omului atâta iertare? Datorită caracterului Său!

3. Cerere și benedicție (vers. 47-48). Încrederea lor în caracterul lui Dumnezeu le-a dat putere să se roage cu speranța că vor fi ajutați, chiar dacă nu merită: ,,Scapă-ne, Doamne, Dumnezeul nostru, şi strânge-ne din mijlocul neamurilor, ca să lăudăm Numele Tău cel sfânt şi să ne fălim cu lauda Ta!” (vers. 47)

Aceasta este o mare lecție de viață, o lecție a credinței. Aproape ca toți ceilalți psalmi, și psalmul 106 se încheie într-o notă pozitivă și binecuvântătoare: ,,Binecuvântat să fie Domnul Dumnezeul lui Israel, din veşnicie în veşnicie! Şi tot poporul să zică: „Amin! Lăudaţi pe Domnul!” (vers. 48)

Până la urmă, încrederea de a cere și recunoștința de a mulțumi este totul. Indiferent de situația în care ne vom afla, să avem credința să cerem și recunoștința să mulțumim.

 

Pastor Luigi Mițoi

 

 

Monday, August 12, 2024 – Psalm 106:1-48

Psalms 105 and 106 are companion psalms, though their main ideas are complementary. While Psalm 105 emphasizes the manifestation of divine love and forgiveness, Psalm 106 focuses on the infidelity of the Israelites. God punished them, and the psalmist prayed to the Lord to deliver them from captivity.

The message of the psalm oscillates between the idea of human unfaithfulness and the idea of God's forgiveness. The historical period referenced by Psalm 106 begins with the release of the Hebrew slaves from Egypt, around 1554 B.C., and ends with the period of the Judges, around 1200 B.C.

This psalm has three parts:

1.     Praise for God's Mercy (verses 1-5):Praise the Lord. Give thanks to the Lord, for he is good; his love endures forever” (verse 1).

2.     Confession of the People’s Sins (verses 6-46):We have sinned, even as our ancestors did; we have done wrong and acted wickedly. When our ancestors were in Egypt, they gave no thought to your miracles; they did not remember your many kindnesses, and they rebelled by the sea, the Red Sea” (verses 6-7). “But he saw their distress when he heard their cry; he remembered his covenant with them and out of his great love he relented. He caused all who held them captive to show them mercy” (verses 44-46).

Towards the end of the psalm, after reviewing all the failings of the Israelites, the psalmist is overwhelmed by the manifestation of divine love: “But he saw their distress, when he heard their cry; he remembered his covenant with them and out of his great love he relented. He caused all who held them captive to show them mercy” (verses 44-46). A great and constant outpouring of forgiveness and love…

How weak and sinful man is! How good and forgiving God is!

In light of these realities, one question that comes to mind is: Why did God grant so much forgiveness to man? Because of His character!

  1. Request and Benediction (verses 47-48). Their trust in God's character gave them the strength to pray with the hope of being helped, even if they did not deserve it: “Save us, Lord our God, and gather us from the nations, that we may give thanks to your holy name and glory in your praise” (verse 47).

This is a great life lesson, a lesson of faith. Like nearly all the other psalms, Psalm 106 ends on a positive and blessed note: “Praise be to the Lord, the God of Israel, from everlasting to everlasting. Let all the people say, 'Amen!' Praise the Lord” (verse 48).

In the end, the confidence to ask and the gratitude to give thanks is everything. Regardless of the situation we find ourselves in, let us have the faith to ask and the gratitude to thank.