Treci la conținut Treci la subsol

14 septembrie

14 septembrie, 2024

Sâmbătă, 14 septembrie 2024, Psalm 139:1-24

Psalmul 139 este una dintre cele mai profunde meditații asupra semnificației prezenței lui Dumnezeu din toată literatura religioasă. Niciun alt psalm nu este atât de contemplativ și meditativ cu privire la Persoana lui Dumnezeu. Această cântare din Cartea de Laude a evreilor este construită din patru strofe, fiecare dintre ele fiind alcătuita din câte șase versete.

1.     Partea întâi (vers. 1-6) surprinde atotștiința lui Dumnezeu: ,,Doamne, Tu mă cercetezi de aproape şi mă cunoşti, ştii când stau jos şi când mă scol şi de departe îmi pătrunzi gândul. Ştii când umblu şi când mă culc şi cunoşti toate căile mele. Căci nu-mi ajunge cuvântul pe limbă, şi Tu, Doamne, îl şi cunoşti în totul. Tu mă înconjori pe dinapoi şi pe dinainte şi-Ţi pui mâna peste mine.” (vers. 1-5)

2.     Partea a doua (vers. 7-12) pune în evidență omniprezența Creatorului: ,,Unde mă voi duce departe de Duhul Tău şi unde voi fugi departe de Faţa Ta? Dacă mă voi sui în cer, Tu eşti acolo; dacă mă voi culca în Locuinţa morţilor, iată-Te şi acolo. Dacă voi lua aripile zorilor şi mă voi duce să locuiesc la marginea mării, şi acolo mâna Ta mă va călăuzi şi dreapta Ta mă va apuca. Dacă voi zice: „Cel puţin întunericul mă va acoperi şi se va face noapte lumina dimprejurul meu”, iată că nici chiar întunericul nu este întunecos pentru Tine, ci noaptea străluceşte ca ziua şi întunericul, ca lumin.” (vers. 7-12)

3.     Partea a treia (vers. 13-18) explică atotputernicia lui Dumnezeu: ,,Tu mi-ai întocmit rărunchii, Tu m-ai ţesut în pântecele mamei mele: Te laud că sunt o făptură aşa de minunată. Minunate sunt lucrările Tale şi ce bine vede sufletul meu lucrul acesta! Trupul meu nu era ascuns de Tine când am fost făcut într-un loc tainic, ţesut în chip ciudat, ca în adâncimile pământului. Când nu eram decât un plod fără chip, ochii Tăi mă vedeau şi în cartea Ta erau scrise toate zilele care-mi erau rânduite, mai înainte de a fi fost vreuna din ele. Cât de nepătrunse mi se par gândurile Tale, Dumnezeule, şi cât de mare este numărul lor!” (vers. 13-17)

4.     Partea a patra (vers. 19-24) demască nelegiuirea oamenilor: ,,O, Dumnezeule, de ai ucide pe cel rău! Depărtaţi-vă de la mine, oameni setoşi de sânge! Ei vorbesc despre Tine în chip nelegiuit, Îţi iau Numele ca să mintă, ei, vrăjmaşii Tăi! Să nu urăsc eu, Doamne, pe cei ce Te urăsc şi să nu-mi fie scârbă de cei ce se ridică împotriva Ta? Da, îi urăsc cu o ură desăvârşită; îi privesc ca pe vrăjmaşi ai mei. Cercetează-mă, Dumnezeule, şi cunoaşte-mi inima! Încearcă-mă şi cunoaşte-mi gândurile!” (vers. 19-24)

Aplicația practică a acestui minunat psalm se regăsește cel mai bine în ultimul verset: ,,Vezi dacă sunt pe o cale rea şi du-mă pe calea veşniciei!“ (vers. 24) Insuficiența și incapacitatea deplină a omului de a stabili adevărul este pusă în antiteză cu infinita și desăvârșita cunoaștere a lui Dumnezeu.

Aceasta să fie cererea noastră în rugăciunea pe care urmează să o facem împreună. Să ne bizuim pe faptul că Domnul știe în mod absolut toate lucrurile, este prezent în mod deplin în orice loc și poate să facă absolut orice lucru pe care dorește să-l facă. Dumnezeu are marginile nicăieri și mijlocul peste tot.

 

Pastor Luigi Mițoi

 

Saturday, September 14, 2024, Psalm 139:1-24

Psalm 139 is one of the most profound meditations on the significance of God's presence in all religious literature. No other psalm is as contemplative and meditative about the Person of God. This song from the Book of Praise of the Jews is structured into four stanzas, each consisting of six verses.

1.     The first part (verses 1-6) captures God's omniscience: “You have searched me, Lord, and you know me. You know when I sit and when I rise; you perceive my thoughts from afar. You discern my going out and my lying down; you are familiar with all my ways. Before a word is on my tongue you, Lord, know it completely. You hem me in behind and before, and you lay your hand upon me.” (verses 1-5)

2.     The second part (verses 7-12) highlights the omnipresence of the Creator: “Where can I go from your Spirit? Where can I flee from your presence? If I go up to the heavens, you are there; if I make my bed in the depths, you are there. If I rise on the wings of the dawn, if I settle on the far side of the sea, even there your hand will guide me, your right hand will hold me fast. If I say, 'Surely the darkness will hide me and the light become night around me,' even the darkness will not be dark to you; the night will shine like the day, for darkness is as light to you.” (verses 7-12)

3.     The third part (verses 13-18) explains God's omnipotence: “For you created my inmost being; you knit me together in my mother’s womb. I praise you because I am fearfully and wonderfully made; your works are wonderful, I know that full well. My frame was not hidden from you when I was made in the secret place, when I was woven together in the depths of the earth. Your eyes saw my unformed body; all the days ordained for me were written in your book before one of them came to be. How precious to me are your thoughts, God! How vast is the sum of them!” (verses 13-17)

4.     The fourth part (verses 19-24) exposes the wickedness of men: “If only you, God, would slay the wicked! Away from me, you who are bloodthirsty! They speak of you with evil intent; your adversaries misuse your name. Do I not hate those who hate you, Lord, and abhor those who are in rebellion against you? I have nothing but hatred for them; I count them my enemies. Search me, God, and know my heart; test me and know my anxious thoughts.” (verses 19-24)

The practical application of this wonderful psalm is best found in the last verse: “See if there is any offensive way in me, and lead me in the way everlasting.” (verse 24) The insufficiency and complete incapacity of man to establish the truth is contrasted with the infinite and perfect knowledge of God.

Let this be our request in the our prayer together today. Let us rely on the fact that the Lord knows absolutely everything, is fully present in every place, and can do absolutely anything He desires to do. God has boundaries nowhere and the center everywhere.